تبیان، دستیار زندگی
مهرعلیزاده: باید ورزش‌های سنتی ایران را به جهانیان معرفی كنیم اولین جشنواره‌ی بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای جهان، 20الی 25 آبان ماه سال جاری به میزبانی ایران و با حضور تیم‌هایی از كشورهای مختلف جهان در كاشان برگزار می‌شود. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كاشان، میزبان ورزشكاران زورخانه‌ای شهرهای جهان؛

مهرعلیزاده: باید ورزش‌های سنتی ایران را به جهانیان معرفی كنیم


اولین جشنواره‌ی بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای جهان، 20الی 25 آبان ماه سال جاری به میزبانی ایران و با حضور تیم‌هایی از كشورهای مختلف جهان در كاشان برگزار می‌شود.

مهرعلیزاده، رییس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای IZSF طی نشستی با دست اندركاران این جشنواره ضمن تاكید بر هر چه بهتر برگزاری این جشنواره اولین‌ها را بسیار مهم ارزیابی كرد و گفت: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر طی اوامری به مسوولین وقت سازمان تربیت بدنی تاكید بر فراملی كردن این ورزش كهن و ملی ایرانیان و معرفی آن به دیگر ملت‌ها داشتند و این اولین مسابقات ورزش زورخانه است كه در این سطح در جهان برگزار می‌شود، و این نشان دهنده موفقیت فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای در اجرای برنامه‌هایش است.

رییس IZSF گفت: كشور ما در مقایسه با سایر كشورهای متمدن جهان دارای سابقه دیرینه‌ای در ورزش است و ما باید ورزش زورخانه‌ای را مانند كشورهایی همچون چین كره و ژاپن كه ورزش‌های سنتی خود را امروزه در سطح جهان گسترش داده‌اند با شایستگی به جهان معرفی كنیم.

وی هدف از برگزاری این مسابقات را توسعه و گسترش ورزش باستانی در میان شهرها و كشورهای جهان، معرفی ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی این ورزش و تبادل و برقراری ارتباط با سایر مراكز ورزشی و علمی داخل و خارج از كشور عنوان كرد.

سید امیر حسینی؛ دبیر كل فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای نیز با ارایه گزارشی از اقدامات انجام گرفته تا كنون در این خصوص این جشنواره گفت: در اوایل سال جاری در جلسه‌ای با حضور آیت الله یثربی و تصویب شورای شهر كاشان این شهر آمادگی خود را برای میزبانی این مسابقات اعلام كرد. سابقه‌ی دیرینه ی كاشان در ورزش باستانی و همچنین وجود فضاهای تاریخی و فرهنگی از دیگر دلایل انتخاب این شهر به عنوان محل برگزاری این مسابقات است.

وی اظهار داشت: از سال گذشته تاكنون علاوه بر برنامه‌ریزی در جهت احیا توسعه و فرا ملی كردن ورزش باستانی چندی پیش شاهد افتتاح اولین زورخانه خارج از كشور در شهر دوشنبه تاجیكستان بودیم و كار مطالعه در خصوص ساخت و گسترش زورخانه‌ها در دیگر كشورها از جمله عراق و افغانستان در حال بررسی و انجام است.

حسینی، سهم ایرانیان در ایجاد ورزش‌های باستانی از جمله چوگان، هاكی و ورزش‌های زورخانه‌ای را با اهمیت خواند و گفت: ورزش باستانی زورخانه‌ای اگر بخواهد در دنیا مطرح شود باید همچون ورزش‌های جودو و تكواندو نظام‌مند شود واز عنوان‌های قهرمانی استفاده كند. وی نهادینه سازی ورزش‌های باستانی و معرفی آنها در عرصه‌های بین‌المللی را نوعی انتقال فرهنگ ملی دانست.

همچنین در این جلسه مجد الاشراف مدیر اجرایی جشنواره از كاشان، گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص چگونگی پذیرش میهمانان خارجی و اسكان آنها و برگزاری نمایشگاه با موضوع ورزش باستانی و دیگر برنامه‌های جنبی جشنواره ارایه دادند.

تا كنون گشورهای كره جنوبی، هلند، آلمان، افغانستان، تاجیكستان، ازبكستان، تركمنستان، هند، عراق، مالزی، بلاروس، امارات متحده عربی، قرقیزستان، لبنان، اكراین، پاكستان، اندونزی، بنگلادش، مالدیو، نپال، تایلند، ژاپن، كویت، سریلانكا، آذربایجان، لیتوانی، مالاوی و بنین برای حضور در این مسابقات اعلام آمادگكی كردند.